W minionym roku liczba festiwali w Polsce przekroczyła setkę. Za najlepszy w tej setce uznany został Lotos Jazz Festival - Bielska Zadymka Jazzowa, przerywając niezagrożoną od czasów niepamiętnych dominacją Jazz Jamboree (…) - Jazz Forum 1-2/2010.
Zadymka to festiwal organizowany od dwunastu lat przez środowisko artystyczne skupione wokół Stowarzyszenia Sztuka Teatr. W organizacje imprezy zaangażowani są bielscy aktorzy, muzycy, plastycy, fotograficy, dziennikarze przy wsparciu lokalnego samorządu, sponsorów i partnerów festiwalu. W pracach Komitetu organizacyjnego Zadymki udział biorą wybitne Postaci polskiego jazzu - Jan Ptaszyn Wróblewski, muzyk, kompozytor i dziennikarz muzyczny oraz Paweł Brodowski, redaktor naczelny “Jazz Forum”.
Od ośmiu lat Zadymka zyskała stałego głównego sponsora - koncern paliwowy Grupę LOTOS SA co spowodowało dynamiczny Rozwój imprezy i zaowocowało zmianą nazwy na: LOTOS Jazz Festival - Bielska Zadymka Jazzowa.
Termin Zadymki ustalony zostal na sezon zimowy, kiedy w rejonie Beskidów przyjeżdżają Turyści z całego kraju. Impreza jest oferta kulturalna adresowaną do Lokalnych oraz art odbiorców jazzu fanów z kraju i zagranicy. To impreza z “duszą” wpleciona w zimowy pejzaż regionu, ktorej wielką atrakcja jest koncert finałowy na górze Szyndzielnia, gdzie uczestnicy wjeżdżają o zmroku kolejka pochodniami iz Gondolowa, idą w śniegu do Schroniska, by na wysokości do ponad 1000 m. NPM wysłuchać koncertu finałowego. Festiwal odbywa się zarówno w nowoczesnych wnętrzach Klubu Klimat w Galerii Sfera (jeden z Pięciu największych tego typu obiektów w Polsce) czy Sali Koncertowej Szkoły Muzycznej, jak i w przepięknych, stylowych wnętrzach Teatru Polskiego (tam odbywa się Gala Festiwalowa) klimatycznym w Hotelu President i wspomnianym już schronisku na Szyndzielni. Niepowtarzalna atmosfera festiwalu, gwiazdy światowego jazzu przyjeżdżające do Bielska-Białej na jedyne koncerty w kraju, często w Europie to magnes przyciągający fanów tej muzyki z calej Polski i z zagranicy.
W dotychczasowych dwunastu edycjach festiwalu wystąpiło blisko 700 wykonawców z 30 Krajów, wśród nich: Wayne Shorter, Hank Jones, Ron Carter, McCoy Tyner, All Foster, Charlie Haden, Dee Dee Bridgewater, Yellowjackets, Joe Lovano, Dave Doulgas, Terence Blanchard, Kevin Mahogany, Roy Hargrove, David Murray , James Carter, Danilo Perez, John Patitucci, Brian Blade, Henri Texier, Arild Andersen, Till Broenner, Richard Galliano, Nils Petter Molvaer, Erik Truffaz, Roberta Gambarini, a takze Jan Ptaszyn Wróblewski, Urszula Dudziak, Michał Urbaniak, Tomasz Stańko, Leszek Możdżer, Ewa Bem, Anna Maria Jopek oraz art Wielu Innych.
Imprezie od dziewięciu lat towarzyszy konkurs skierowany do młodych muzyków jazzowych, którego główną nagroda jest nagranie, wydanie (1500 egz.) i promocja płyty debiutanckiej. O skuteczności tej promocji mogę zaświadczyć kariery “RGG Trio” czy Macieja Obary, które zaczęły się w Bielsku-Białej. W organizację konkursu zaangażowane jest Polskie Radio Katowice i redakcja “Jazz Forum”.
Festiwal ściśle współpracuje z Wydziałem Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach. Tradycją stało się, że gospodarzami festiwalowych jam sessions są studenci tego wydziału. Do historii przeszły ich wspólne występy z takimi gigantami jazzu jak Urszula Dudziak, Michał Urbaniak, David Murray, Roy Hargrove, Terence Blanchard, Joe Lovano czy James Carter. Wielką atrakcją jest również “Koncert otwarty” w wykonaniu Big Bandu Akademii Muzycznej, na który gospodarze zapraszają bezpłatnie mieszkańców Bielska-Białej.
Podczas Zadymki odbywają się również liczne imprezy towarzyszące - muzyczne happeningi, wystawy plakatu, fotografii, malarstwa i multimediów. Na imprezie spotykają się dziennikarze, przedstawiciele agencji, dyrektorzy festiwali z kraju i zagranicy.
Po 11. edycji imprezy Tomasz Handzlik w Gazecie Wyborczej napisał: “LOTOS Jazz Festival - Bielska Zadymka Jazzowa, aby jeden z najważniejszych festiwali na jazzowej mapie Polski. Nie jest hermetyczną impreza dla koneserów gatunku, bo Jego organizatorzy otworzyli się na nowoczesność. Czerpiąc wzór z najciekawszych w Europie festiwali, nie prezentuje już tylko muzyki ŚRODKA gwiazd rozpoznawalnych i, ale też odkrywa nowe nadzieje muzyki improwizowanej i styl ciekawe, wplatając Jednocześnie w swój program, koncerty lżejsze o klubowym charakterze. I właśnie dzięki temu zaczyna nadawać ton wśród polskich festiwali.”