Ta strona wymaga Adobe Flash Player i przeglšdarki z włšczonš obsługš JavaScript.

Wirtualne wycieczki

Karkonosze - Czerwonym szlakiem przez Karkonosze - dzień II

Kontynuacja czerwonego szlaku biegnącego głównym grzbietem Karkonoszy. Szlak piękny widokowo, tłumnie uczęszczany przez turystów (szczególnie w rejonie Śnieżki). Na długich odcinkach szlak niemalże nie zmienia swojej wysokości. Na szlaku występują jedynie dwa dłuższe podejścia. Pierwsze, kilkunastominutowe po wyruszeniu z Przełęczy Karkonoskiej i drugie z Przełęczy pod Śnieżką na szczyt Śnieżki, podczas którego trzeba pokonać nieco ponad 200 metrów różnicy wzniesień.

Wyruszając z rozległego siodła Przełęczy Karkonoskiej idziemy asfaltową drogą wznoszącą się stromo w kierunku Małego Szyszaka. Po kilkudziesięciu metrach jezdnia odbija w lewo do górującego nad przełęczą schroniska Odrodzenie. Szlak czewony prowadzi dalej prosto, stromo pod górę razem ze znakami zielony, które niedługo skręcają w lewo w kierunku Pielgrzymów. Po około 15 minutach podejście łagodnieje obchodząc od północy wierzchołek Małego Szyszaka. Wkrótce docieramy do przełęczy rozdzielającej Mały Szyszak i Tępy Szczyt. Za przełęczą ścieżka delikatnie podrywa się i pozostawia po lewej stronie porośnięty kosodrzewiną wierzchołek Tępego Szczytu (1388m).

Po minięciu Tępego Szczytu kamienna dróżka przechodzi w długi trawers prowadzący północnymi zboczami Smogornii, utrzymując się cały czas kilkadziesiąt metrów poniżej grzbietu. Szlak biegnie wśród kosodrzewiny, ponad którą roztacza się rozległy widok na Pogórze Karkonoskie i Kotlinę Jeleniogórską. Po około 60 minutach docieramy do dwunastometrowej formacji skalnej zwanej Słonecznikiem, wznoszącej się na wysokości 1423 metrów. Przy skałce skrzyżowanie z żółtym szlakiem schodzącym w kierunku Pielgrzymów i dalej do Polany. Idąc w kierunku Śnieżki dochodzimy szybko do rozstaju ze szlakiem zielonym, który odbija w kierunku Polany. Po kilku minutach czerwony szlak doprowadza nad krawędź kotła Wielkiego Stawu. Z widokowego występu otwiera się piękna panorama na leżący klkaset metrów niżej największy staw w Karkonoszach mający ponad 8 ha powierzchni.

Na dalszym odcinku szlak wiedzie tzw. Srebrnym Upłazem. Przez kilka minut trzyma się blisko krawędzi kotła, by wkrótce schować się pośród kosodrzewiny i doprowadzić do kolejnego punktu widokowego wznoszącego się tym razem ponad kotłem Małego Stawu. Ze szlaku roztacza przepiękny widok na Mały Staw i stojące nad brzegiem schronisko Samotnia. Świetnie widać również Strzechę Akademicka, a na wschodzie króluje piramida Śnieżki wybijająca się ponad otaczające zrównania grzbietowe.

Szlak biegnie przez kilka minut wzdłuż krawędzi kotła mijając kolejne punkty widokowe. Wreszcie od niej odbija i wydostając się z kosodrzewiny doprowadza do rozległej Równi pod Śnieżką. Czerwony szlak przecina Równię wydeptaną pośród traw szeroką ścieżką, która przy tzw. Spalonej Strażnicy łączy się z brukowaną drogą ze Strzechy Akademickiej. Drogą biegnie popularny, niebieski szlak z Karpacza przez Polanę na Śnieżkę. Razem ze znakami niebieskimi idziemy teraz przez olbrzymie zrównanie grzbietowe. Z każdym przebytym metrem coraz piękniej prezentuje się masyw Śnieżki.

Po około 20 minutach od skrzyżowania docieramy do Przełęczy pod Śnieżką. Przełęcz leży w zwężeniu grzbietu głównego, który jest tutaj z obu stron podcięty głębokimi kotłami polodowcowymi. Na przełęczy stoi schronisko turystyczne Śląski Dom, przy którym znajduje się węzeł szlaków. W kierunku górnej stacji wyciągu krzesełkowego na Kopę prowadzi szlak czarny, natomiast do Kotła Łomniczki schodzi szlak czerwony. Z przełęczy na szczyt Śnieżki prowadzą dwie drogi. Znaki niebieskie prowadzą brukowaną tzw. Drogą Jubileuszową, okrążającą łagodnie północne zbocza (około 40 minut). Podczas podejścia ładne widoki na Kocioł Łomniczki i Czarny Grzbiet. Szlak czerwony wiedzie natomiast na szczyt stromymi zakosami, którymi wejście zajmuje około 25-20 minut. Po drodze punkty widokowe na Czeskie Karkonosze, Upską Jamę i Obri Dul.

Śnieżka, wznosząca się na wysokość 1602 metrów, jest najwyższem szczytem Karkonoszy, a jednocześnie całych Sudetów. Na szczycie znajduje się kaplica oraz słynne schronisko i obserwatorium meteorologiczne w kształcie ''latających talerzy''. Po stronie czeskiej górna stacja wyciągu krzesełkowego. Ze szczytu niezwykle rozległa panorama Karkonoszy, Kotliny Jeleniogórskiej, a przy dobrej pogodzie również Ślęży i Masywu Śnieżnika.

Opis zaczerpnięty ze strony http://www.gory.linuxpl.eu/opisy.php?opis=204

A oto trasa, którą przeszliśmy w dniu zrobienia tych panoram i w dniu poprzednim: